سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب برتر

بیخوابی کودکان

    نظر

چند داستان کودکانه معروف که از ایام قدیم تا به امروز برای کودکان توسط بزرگتر ها روایت می شوند عبارت اند از:

داستان های کودکانه کلیله و دمنه، قصه های خوب برای بچه های خوب، هزار و یک شب، شازده کوچولو، مربای شیرین، قصه های مجید، ماهی سیاه کوچولو، قصه ما مثل شد.

روایت این داستان های کودکانه برای بچه ها آن ها را با فرهنگ و آداب و رسوم اقوام آشنا کرده و بسیاری از مفاهیم را از همان کودکی به آن ها می آموزد. کودکان پیام ها و نکات آموزنده را از داستان کودکانه راحت تر و سریع تر می پذیرند، با شخصیت های داستان ارتباط برقرار می کنند و با قهرمان سازی و الگو برداری از آن ها زندگی خود را شکل می دهند؛ لذا خواندن داستان های آموزنده در شکل گیری شخصیت کودک و زندگی او موثر است.

اختلال بیخوابی کودکان در اثر عوامل مختلفی در آن ها پدید می آید؛ گاها می بینیم که کودکان با وجود خواب آلوده بودن نمی توانند به خواب بروند و ناآرامی می کنند. درمان بیخوابی کودکان به علتی که از آن به وجود آمده است بستگی دارد؛ به عنوان مثال بیخوابی کودکان اگر ناشی از آسم یا مشکلات تنفسی باشد، کودک در خواب سرفه می کند یا نفس هایش صدای غیر معمول دارد. در اکثر مواقع داشتن برنامه منظم برای خواب کودکان و رعایت آن در روزمره کودک، رفته رفته مشکلات بیخوابی کودکان را بهبود می بخشد.

یکی دیگر از اختلالات شایع در کودکان، به خصوص در سنین 3 تا 5 سالگی، شب ادراری کودکان است. اگر شب ادراری کودکان کنترل نشود و والدین به فکر درمان آن نباشند، این اختلال می تواند برنامه خواب کودکان را بهم بریزد و منجر به بدخوابی در کودکان شود. شب ادراری کودکان می تواند بر اثر ترس و استرس در کودکان پدیدار شود و و این ترس و اضطراب در کودک  با شب ادراری شدیدتر می شود، لذا درمان استرس های درونی کودک باید در همان کودکی توسط والدین جدی گرفته شود.